Un raport publicat recent de gigantul Pricewaterhouse Coopers (PwC) face referire la viitorul forței de muncă la nivel global, previzionând pentru 2030 existența a patru lumi (worlds of work) un fel de ecosisteme de lucru la care oamenii vor adera după preferințe:
Red World – lumea vitezei și a inovației, în care organizațiile și indivizii se întrec în a oferi consumatorilor ceea ce își doresc
Blue World – lumea corporațiilor care pune valoare pe competiție și valorile capitalismului
Green World – lumea responsabilității sociale și a preocupării față de valori și mediu
Yellow World – lumea în care oamenii sunt pe primul loc, iar afacerile din comunitățile mici sunt stimulate să prospere
Privind spre viitor, să analizăm prezentul.
Observăm că societatea noastră traversează de ceva vreme o serie de transformări radicale care își pun amprenta în toate ariile vieții: ritmul accelerat de inovare prin dezvoltarea tehnologiei, digitalizarea serviciilor, schimbările economice care duc la redistribuirea polilor de bunăstare, competitivitate și oportunitate în rândul forței de muncă, reducerea cantității de resurse disponibile și creșterea luptei pentru cele deja existente, inclusiv pe piața muncii.
Aceste forțe care până acum păreau că trasează noi modele doar la nivel macro, de business, se fac din ce în ce mai simțite și la nivel individual. Și iată cum, în plină revoluție digitală, managerii sunt și ei provocați la continuă schimbare.
Dacă 2030 pare ușor utopic, îndepărtat și cam static, vremurile noastre par dinamice și efervescente. Un prezent care ne zguduie normele de viață, ne provoacă limitele și ne forțează să ieșim constant din zona de confort.
Asistăm astfel la apariția unui nou tip de manager, în care rolul său de conducător iese din sfera discursurilor organizațiilor capitaliste, intrând și în plan personal. El devine acel manager de sine, capabil să-și gestioneze propria viață precum o face în mediul de lucru: rapid, calculat și cu precizie.
Noul tip de manager deține controlul propriului drum de învățare (self-directed learning) pentru că sinele și cariera formează un tot unitar, un brand personal.
Acesta este meta-managerul. Omul care iese voit din tiparul rolului curent, observă de sus, analizează în profunzime și caută să-și definească propriul eu.
Deseori îl regăsesc la workshop-urile de gândire laterală #EgoismulPozitiv® sau la sesiunile de high-potential coaching #SchimbăFoaia®.
Meta-managerul este în contact cu sine și cu nevoile lui de dezvoltare, înlocuind paradigma așa-se-face cu celebra frază a lui Milton Erickson care, întrebat “Și acum ce veți face?”, a replicat: “Habar nu am, dar sunt tare curios să aflu!”
Meta-managerul este un lider asumat, nu așa-zis înnăscut. Omul curios care dă mâna cu propriile valori și alege deliberat tipul de colaborare care îl satisface. Stilul său de conducere este unul colaborativ, care inspiră la acțiune și facilitează creșterea echipei prin dialogul de coaching – mai mult de spre cum să facem și mai ales cu ce scop.
Este un profesionist gata să se lase condus tot așa cum poate prelua singur frâiele unei situații. Și este ok cu asta. Pentru că face o alegere conștientă, asumată și cu un obiectiv precis.
Meta-managerul este peste tot. Antreprenor în finala unui pitch, jurnalist de teren, elev în formare devenit activator de comunități online, parte dintr-o echipă de lucru multidisciplinară sau chiar profesor în sala de curs!
* Opinia se regăsește în articolul “Cum arată managerul viitorului”, apărut în revista Unica (numărul pe februarie 2018). Am scris din perspectiva de coach și trainer experiențial care interacționează cu mai multe tipuri de clienți:
– specialiști în rol managerial (coordonatori de echipe sau proiecte)
– antreprenori la început de drum
– liber profesioniști
* Raportul complet PwC >>> Workforce of the future. The competing forces shaping 2030
** Sursa foto: redacția revistei Unica