Dacă aș scrie despre prima mea experiență de învățare în context Erasmus în forma unui comunicat de presă, ar suna cam așa:
“Evenimente internaționale cu participanți din România: Conferința “Youth Work in the Digital Era” Luxemburg, 14-17 ianuarie 2020
Participanți: 80 de lucrători de tineret din 19 țări europene – traineri, profesori, coachi, reprezentanți ai unor organizații guvernamentale sau ai ONG-urilor, manageri de programe de tineret.
Criteriile de selecție: experiența și competențele!
Patru zile de workshop-uri tematice și prezentări – alături de zece vorbitori și facilitatori experimentați din Austria, Finlanda, Polonia, Marea Britanie și Luxemburg – pe parcursul cărora profesioniștii din diverse arii ale educației au făcut schimb de bune practici și au testat împreună metode și instrumente noi de învățare nonformală. În plus, spațiul evenimentului a invitat și la dezbatere, cu scopul identificării unor soluții pentru provocările pe care le ridică lucrul cu tinerii în era digitală.
Târgul de produse și servicii, unde am ales să expun câteva dintre instrumentele pe care le folosesc în activitatea curentă, ne-a reamintit faptul că tehnologia este doar un instrument cu ajutorul căruia ne îndeplinim obiectivele de învățare și nu un scop în sine! Sub deviza “Cine ești fără internet?”, standul meu – singurul din România și singurul non-tech dintre cele 20 de standuri internaționale – a strâns în jurul său participanții din celelalte țări, intrigați și curioși să înțeleagă prezența atâtor elemente mai puțin obișnuite pentru o conferință despre digital. Piese de construit, carduri cu imagini, zaruri de imaginat scenarii, întrebări de auto-reflecție, tehnici de gândire productivă sau tips & tricks despre cum se pot stabili obiective suficient de tentante astfel încât realizarea lor să devină foarte atractivă… toate acestea au făcut deliciul celor care au dat tehnologia pe relaționarea interumană!
Le-am prezentat metodele mele de lucru din cadrul workshop-urilor laterale pentru autonomie personală #EgoismulPozitiv®, iar la cerere am ținut și doua sesiuni demonstrative de coaching #SchimbăFoaia®.
Pe parcursul evenimentului am vorbit despre importanța exemplului personal în relația cu tinerii și despre modul în care un simplu flipchart, de exemplu, îi poate transforma pe aceștia din consumatorii de programe TV, jocuri și aplicații pe telefon sau tabletă în utilizatorii unui instrument de învățare care poate dezvolta multiple abilități, precum: clarificarea ideilor, capacitatea de organizare și sintetizarea informației, redarea unor conținuturi prin desen, exprimarea creativă dar și antrenarea capacității de prezentare fără trac, în fața unui public numeros.
În vizita de lucru la care am participat, organizată la Luxembourg School of Business and Management – Forum Geesseknappchen și care s-a axat pe tema scrierii de cod și pe securitatea cibernetică, am fost însoțiți de un trainer Kniwwelino care ne-a prezentat câteva dintre secretele acestui program de basic coding pentru copii.Mi s-a părut atunci extrem de important faptul că există disponibilitatea de a oferi celor mici experiențe cât mai diverse, dar și faptul că adulții care îi însoțesc în aceste călătorii au astfel ocazia să își dezvolte competențe complementare formării lor inițiale!
Am vizitat apoi Maker Space, un spațiu alternativ de învățare unde copiii lucrează, individual sau în grupuri foarte mici, alături de profesorii lor, descoperind domenii avansate ale științei și tehnologiei precum printarea 3D, mixajul audio, designul grafic, imprimarea și creația vestimentară cu ajutorul calculatorului etc. Mi-ar plăcea enorm să văd un astfel de spațiu de conexiune profesor-disciplină-elev și în școlile noastre!
Întorcându-ne la rolurile noastre de adulți conectați cu procesele educaționale din zonele de activitate ale fiecăruia, ne-am aflat în poziția inedită de a ne testa cunoștințele privind securitatea online – phishing, cyber grooming, pranks, trolling, deep fake și am aflat cum putem să filtrăm informația de pe internet alături de Chris Pinchen de la Bee Secure (Safer Internet Awareness Center dinLuxembourg). Tot el ne-a prezentat și jocul Tubes creat de compania sa cu scopul de a-i ajuta pe copii să înțeleagă ce este internetul, cum funcționează, care sunt avantajele, dar și pericolele lui.
A doua zi a început cu două studii de caz. Primul a fost din Luxemburg, prezentat pe Jerome Mailliet (DLJ), din care am aflat că 98% dintre luxemburghezi folosesc internetul, 62% fiind activi pe rețelele de socializare. A doua prezentare a fost din Finlanda, în care expertul de tineret Juha Kiviniemi a vorbit despre internet ca generator de schimbări economice, sociale și politice la nivel mondial.
Interesată de modul în care dezvoltarea internetului ne schimbă zi de zi modul de gândire și comportamentul, am lansat o întrebare despre care ar putea fi contribuțiile majore ale tinerilor în societate prin intermediul tehnologiei în următorii 5 ani. Am pornit de la exemplul Grethei Thunberg, activista de mediu în vârstă de 16 ani care s-a făcut auzită și a mobilizat comunități cu ajutorul rețelelor de socializare. Întrebarea rămâne încă deschisă.
Programul conferinței a continuat cu workshop-uri tematice, cele pe care le-am ales fiind despre inteligență digitală (DQ) și behaviorism cu John Mikton și pe cel despre metode de învățare și comunicare la distanță, cu Piotr Gawel. În atelierul lui Piotr am făcut schimb de idei și exerciții practice, contribuția mea la exercițiul de grup fiind legată de folosirea mind-mapping-ului ca instrument pentru înțelegerea unor noțiuni complexe cum ar fi cele despre valori, însușiri sau abstractizări, cum ar fi: generozitatea, bun, pace etc.
La cursul practic al lui John Mikton am conștientizat propriul comportament în mediul online. Am contribuit la învățarea de grup cu abordarea proprie din coaching, prin care ne chestionam valorile și comportamentul, în raport cu modul în care vedem lumea (holistic sau digital – analog), dar și cu modalitatea diferită în care facem alegeri pentru noi înșine prin comparație cu alegerile pe care le facem pentru alții. Una dintre concluziile cele mai evidente ale conferinței a rămas aceea că omul caută conexiunea cu orice preț, iar tinerii cu atât mai mult!
De aceea, pentru noi ca traineri, a fost încă o ocazie de a conștientiza responsabilitatea pe care o avem în a le crea spații sigure de învățare și comunicare, de a ne implica în mod autentic și a fi prezenți în parcursul lor de învățare, dar și de a le cere și oferi constant feedback.
Am dus aceasta concluzie mai departe, la Casa Corpului Didactic din Buzău, pe 6 februarie 2020, unde am organizat un eveniment de diseminare la care au participat 25 de profesori, lucrători de tineret și inspectori școlari.
Atelierul #AerDeLux a făcut parte din seria întâlnirilor #cafeneauaMERITO, un concept de evenimente recurente organizate de profesori laureați ai Proiectului MERITO care aduc împreună profesori valoroși cu vocație și dăruire pentru meserie și dorința de a răspândi educația de calitate.”
© official photos “Youth Work in the Digital Era” INET © Marc Lazzarini