12 gânduri antreprenoriale sau cum să intri la idei doar ieșind din casă

Majoritatea evenimentelor business sunt plictisitoare, de multe ori ele fiind doar un pretext de promovare a unor guru din industrie, prilej de etalat ținute simandicoase sau ocazie de marketare pentru brandurile locale.

Activând mulți ani în industria publicității, am participat la multe conferințe atât ca partener/ expozant din partea companiei, cât și ca simplu spectator. Iar cel mai important lucru pe care l-am învățat este că la orice eveniment, oricât de bine sau puțin cunoscut, întotdeauna găsești ceva util sau plăcut de luat cu tine acasă. Și aici nu mă refer la punguțele cadou, pișcoturi sau paharul de șampanie dintre sesiuni, ci pur și simplu să intri în sală fără așteptări și prejudecăți (acelea apar oricum după, analizând dacă a meritat investiția de timp și bani). Ideea e că, neavând un plan de așteptări gândite meticulos dinainte, te menții deschis la idei îndrăznețe, surprize plăcute și oameni noi, fără a face vreun efort încordat de atenție.

În plus, e important să reflectezi petrecând timp cu tine prin întâmplările de peste zi, dincolo de evident – ce-ai făcut, cu cine ai vorbit sau ce informații ai aflat. Sau pur și simplu să fii prezent în timpul tău, să prinzi la momentul potrivit învățăturile importante pentru tine, care de cele mai multe ori trec pe lângă noi fără să ne dăm seama.

12 gânduri antreprenoriale

Spre exemplu, acum ceva timp am fost la un eveniment major de social media care a adunat atâta lume încât la finalul zilei nu mai știam exact dacă am fost la o conferință sau la un festival. Mi-a plăcut că, în ciuda anvergurii sale, evenimentul s-a menținut unul relaxat și informal, unde chiar și cei mai timizi dintre participanți și-au găsit vocea și interlocutorul potrivit, nu doar cei cu background și pasiune pentru digital.

Acum, însă, vreau să vă împărtășesc altceva. Despre partea nevăzută a unui eveniment în general și despre cât de ușor poți să intri la idei ieșind din casă în medii noi. Despre cât de rapid lucrează mintea ta, mai ales când nu este concentrată pe analiză și așteptări, ci pe zbor liber și explorare. Despre cât de mult te învață un context banal de zi cu zi despre afacerea ta. Și a mea.

“Te așteptăm mâine la prima oră”, așa suna mesajul primit de la organizatori. E 07:45 și ies în grabă din casă, în timp ce chem taxiul, cu gândul să evit tot traficul dimineții înspre locația evenimentului. Estimam că voi face cel puțin jumătate de oră până acolo. Am ajuns în doar zece minute.

Note to self: Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Uneori succesul vine mai devreme decât te aștepți. Fii gata să-l întâmpini chiar dacă nu te simți pregătit sau crezi că-ți dă planurile peste cap. Ține ritmul cu business-ul în dezvoltarea ta, adaptează-te. Iar în timpul rămas în plus, fă ceva pentru tine. Bucură-te de o cafea, citește o carte sau planifică pașii următori ai afacerii tale.

Am ajuns printre primii în sala de conferință. Context numai bun să ocup unul dintre locurile din față.

Note to self: Avantajul de a lucra la business-ul tău nou este că îi poți alege chiar tu poziționarea pe piață. Din față ai vizibilitate crescută în raport cu competiția, iar apropierea față de ceilalți vorbitori (mentori, lideri de opinie) îți poate oferi încurajare și insight-uri de afacere pe care cei din ultimul rând nu le pot percepe.

După prima parte a conferinței, am simțit nevoia unei pauze. Informația multă cere hidratare și mai multă. Iar cum buna organizare a ținut cont de nevoile noastre, am primit exact ceea ce ne doream.

Note to self: Există două pauze esențiale în business: de recuperare după efort și de sărbătorire a succesului. 

Pauzele de recuperare trebuie asumate în planul de business. Ele ne ajută să asimilăm informațiile acumulate (know-how) și să facem conexiuni în afara cadrului în care am muncit și am gândit până atunci detaliile afacerii (innovation). Mai mult, creierul și corpul nostru au nevoie constantă de grijă, antrenament și energizare, întocmai ca un maratonist care este hidratat din mers de antrenorul său (coaching).

Dar și pauzele de sărbătorire se cer asumate. Ele sunt ocazia perfectă de a ne trăi succesul și de a încheia o etapă (closure). Ele ne dau șansa să ne trăim până la capăt sentimentul de reușită (accomplishment), de atingere a obiectivului (fulfillment) și ne motivează pentru începerea unui nou proiect (self-motivation).

Pauza de prânz a adus și prima înghesuială la zona de mâncare. Deși spațiul amenajat era generos, numărul mare de participanți a făcut ca mesele de servire să se ocupe rapid. Singura noastră opțiune a fost să ne retragem într-un colț, departe de interacțiunea celorlalți, dar putând surprinde vizual și activitatea lor.

Note to self: Ceea ce poate părea la început un impediment, un obstacol în calea afacerii tale, poate însemna de fapt șansa de a-ți regândi poziția, de a-ți ajusta ritmul și de a-ți regrupa forțele pentru faza următoare. Aglomerația de oameni și idei simultane blochează temporar capacitatea de decizie și creativitatea, astfel că un pas lateral ne poate ajuta să reevaluăm prioritățile și strategia, în timp ce ne menținem în atenție obiectivul final.

Partea a doua a evenimentului a venit cu sesiunile de dezbateri și know-how: social media strategy, online communication, working with brands, blog promotion, video blogging, social media career. Atâtea opțiuni! Toate sunau foarte interesant, însă fiind workshop-uri paralele, a trebuit să aleg două la care să particip.

Note to self: Planul de afaceri, poziționarea serviciilor, bugetul de promovare, canalele de distribuție… decizii, decizii, decizii! Prioritizează-le. Cu liniuță. Pe hârtie! Apoi informează-te cât poți de mult despre domeniul în care activezi și concurența ta, ca să alegi și să planifici strategia de promovare potrivită etapei în care se află business-ul tău. Altfel riști să cheltuiești bani și energie, fără a obține rezultatul dorit.

Una dintre sesiunile la care am participat a fost Social Media Career, o întâlnire cu oameni de social media din companii de top și agenții de publicitate. “Doar nu sunt nebun să plec din compania X” a fost una dintre replicile care au stârnit reacții în public.

Note to self: Admirație, încredere, dorință, nevoie, loialitate. Acestea sunt gânduri și trăiri umane pe care orice companie dorește să le stârnească despre sine în mintea și sufletul angajaților. Ele fac diferența dintre auto-motivare și  productivitate vs. migrare sezonieră dintr-o companie în alta. Ele atrag ca un magnet candidați noi și aprecieri pozitive despre business-ul tău. Deci o strategie deșteaptă de employer branding te pune pe lista celor mai râvnite companii, transformându-ți angajații în ambasadori de brand.

La evenimentele din industria online cu greu nu întâlnești oameni cunoscuți. Un client, un prieten, un vecin sau un fost colaborator sigur are legătură cu mediul digital. Regăsirea cu unul dintre aceștia poate fi deopotrivă interesantă și… lucrativă.

Note to self: Este ok dacă ratezi un workshop. Hashtag-ul evenimentului pe Twitter te ține informat despre ideile principale ale întâlnirii. Iar între timp poți socializa cu oameni interesați de afacerea ta. Și ei au fost cândva la început de drum și sunt deschiși să te ajute cu sfaturi și soluții la problemele pe care le întâmpini. Să-ți înființezi o firmă, să-ți faci site, să aduci produse, să găsești sediu… Pentru toate astea există specialiști. Fii în controlul business-ului tău și caută oamenii potriviți cu care să faci echipă.

Ca orice eveniment de anvergură, și acesta s-a bucurat de multă implicare din partea sponsorilor, care au activat publicul prin tot felul de acțiuni dătătoare de premii și de bună dispoziție. Hashtag-uri amuzante, ședinte foto cu recuzită, selfie-uri și înghețată, chiar și un concurs de tweet-uri de pe o mașină de scris veche. Oriunde mă uitam era o activare ingenioasă în offline cu trimitere în digital (Facebook, Twitter, Instagram).

Note to self: Gândește de două ori înainte de a accepta oferta de “soluții inovatoare de promovare a afacerii tale”. Oricât de bine împachetată sau de interesantă ți se pare o idee, întreabă-te dacă ea se potrivește valorilor brandului tău și dacă răspunde obiectivului tău de business pe termen lung. O acțiune tactică trebuie să se integreze în strategia generală de comunicare (nu invers). Altfel, riști reputația brandului tău. În plus, pentru coerență în comunicare, nu uita să faci  diferența dintre vocea ta și cea a produsului atunci când îl promovezi în mediile sociale.

Evenimentul a fost în primul rând despre comunicarea în social media, cu ambițiile și provocările ei. Așa că în paralel cu conferințele de pe scenă, publicul s-a întrecut pe rețele în dat cu părerea despre subiecte, făcând observații, comentarii laudative, dublate de postări care mai de care mai amuzante. Practic, am asistat la două conferințe în același timp!

Note to self: Ai grijă ce și cum comunici pe rețelele sociale, acolo unde brandul ești chiar tu. Poate sub impulsul momentului vrei să dai o replică acidă sau să răspunzi unei jigniri. Pe termen scurt, asta îți poate aduce gloria. Te simți liber și curajos că te exprimi fără rezerve. Însă nu uita că la capătul celălalt al digitalului se află tot oameni, cu aceleași emoții, prejudecăți, temeri, nevoi de apreciere și impulsuri ca și tine. Și cu aceeași dorință [poate nedeclarată]: vreau să fiu acceptat așa cum sunt. Acei oameni îți pot deveni cândva colegi, parteneri de afaceri sau clienți. Fii blând, înțelegător și respectuos în exprimare, iar dacă ai o observație care crezi că ar ajuta pe cineva să fie mai bun data viitoare, mergi la el si spune-i-o în față. Un mesaj constructiv transmis pozitiv și cu cu amabilitate este mai motivant decât orice critică.

La eveniment s-a purtat și socializarea în offline. Poate pare greu de imaginat cu atâtea aplicații și platforme de live blogging, însă da, am văzut că oamenii încă simt nevoia să vorbească față în față. Iar când ai un business nou, unde promovarea este esențială și bugetul tău tinde spre zero, vrei să generezi cât mai mult awareness despre misiunea care te-a mânat spre antreprenoriat sau despre super-produsele tale inovatoare. Pe de altă parte, când lucrezi în companie, de cele mai multe ori vii cu obiective clare de networking din care, pe bună dreptate, vrei să-ți iasă cel puțin o colaborare.

Note to self: Oamenilor le place să vorbească despre ei. Evită să acostezi un interlocutor direct cu cartea de vizită, spunându-i dintr-o suflare cu ce te ocupi și cum știi sigur că oferta ta cu 50% reducere îi va salva business-ul. Statistic, tu și încă alți zece ca tine au făcut asta înainte, iar potențialul client este deja enervat sau plictisit. Fii inovator! Află întâi cu ce se ocupă interlocutorul și evaluează rapid dacă și cum pot serviciile tale să-i aducă în mod real mai mulți bani/clienți/notorietate. Dacă nu știi, mai bine nu-i spui nimic și te rezumi la o discuție amicală, unde la final îi ceri și o carte de vizită. Și eventual îi propui să ieșiți la o cafea după eveniment. 

Evenimentul a fost și despre premii. Spre final a avut loc gala care premiază rezultatele proiectelor de social media și unde sunt nominalizate cele mai bune campanii, pe diverse categorii. Cum ar fi de exemplu proiectul #checkinlajob #cechinfarajob dezvoltat cu un an înainte de Ana-Maria Gheorghe pe blogul personal și Facebook, din dorința sinceră de a-și găsi… ce altceva? Un job.

Note to self: Multe dintre proiectele care produc rezultate apar din joacă. Semn că spiritul ludic, curajul și productivitatea merg mână în mână. Poate proiectul Anei n-a ieșit câștigător la gala din online, dar cu siguranță ea a avut numai de câștigat de pe urma lui. Chiar din timpul campaniei, Ana s-a ales cu un job de copywriter la agenția unde la acea vreme mă ocupam și de recrutare (am scris despre întreaga poveste aici)

Concluzia? A fost un vibe bun la eveniment, ne-a plăcut! Trupa VUNK și-a lansat #primulclipviu, iar Cornel Ilie a urcat pe scenă și ne-a impresionat cu naturalețea discursului său. Nu doar că scrie muzica și versurile melodiilor trupei, dar este și un vorbitor carismatic, expresiv și plin de umor.

Note to self: Mediul online este doar un alt univers. Iar imaginea ta creată în acest univers este doar o extensie a ta, cel care te manifești “pe viu” cu familia, prietenii sau în afaceri. Așa că bucură-te autentic de fiecare moment viu, în care ai șansa să faci ceea ce vrei și îți place. Iar dacă încă nu ești acolo, caută însetat oportunitățile. Sunt peste tot în jurul tău! Poate ceea ce ai de făcut este doar… să ieși din casă. Schimbă foaia!

______

Sursa foto: career.uconn.edu

Articol publicat inițial pe LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published.

8  +  2  =